Blog. Egy új műfaj, egy új hang a médiában. Honnan indult a blog, mint jelenség? Mi a jelene, jövője? Egy kis blogtörténelem következik.
Az 1990-es évek elején a weblog nem jelentett mást, mint egy szerver látogatóinak kivonatolt adatsorait. 1999-ben viszont Peter Merholz (egy sikeres honlap szerzője) egészen más értelemben használta a kifejezést. Szerinte (mág mindig '99-ben vagyunk) a kifejezés egy olyan oldaltípust jelöl, amely a web naplóiként funkcionálva személyes tartalmakat közvetítenek az interneten.
Ez a megfogalmazás persze a későbbiekben jelentősen bővült, így például a következőekkel:
- a blogok személyes stílusban íródnak
- újság, vagy napló jellegűek
- adott témák köré csoportosíthatóak
- a bejegyzésekhez hiperlinkek tartoznak
- a bejegyzések fordított időrendi sorrendben jelennek meg
- szabadon és nyilvánosan hozzáférhetőek
1999-ben aztán robbant is a bomba, a személyes weboldalak, weblogok iránt akkora lett az érdeklődés, hogy cégek egyenesen blog szolgáltatást kínáló oldalakat hoztak létre. Több ilyen is startolt egyszerre, így például a Pitas, a Livejournal, vagy a Blogger (ez ma már a google birodalom része). 2001-ben egy év alatt meghatszorozódott a blogok száma, a blog műfaja ezzel meghódította a világot.
2003-ban már az Oxford English Dictionary is tartalmazta a weblog szócikket, és az ebből képzett igéket, főneveket.
A kétezres években aztán persze Magyarországon is megindult a folyamat.
Az egyre szélesebb körű internet hozzáférésnek, a közösségi oldalak egyre inkább népszerűvé válásának következtében a blogok száma is folyamatosan emelkedik. Az összes blog száma, a klasszikus írott formátumú blogokkal, a mikroblogokkal (pl. Twitter), a podcastek jelentette hangblogokkal, és a videóblogokkal együtt meghaladja a milliós nagyságrendet a felhasználók száma. A médiatartalom fogyasztók is egyre inkább a blogok felé fordulnak, a műfaj őszintesége sokszor többet számít a fogyasztó számára, mint a tartalom profizmusa.